طرز نگهداری و استفاده از موسیر

طرز استفاده و نگهداری از موسیر تازه

اگر به دنبال طرز استفاده از موسیر تازه هستید و نمیدانید چطور از آن در انواع ترشی‌ها و سالادها استفاده کنید؛ ما در این مقاله به طور کامل در مورد طرز تهیه موسیر برای استفاده در غذاهای مختلف صحبت کرده‌ایم. همچنین علاوه بر نحوه استفاده از موسیر تازه و خشک به ارائه روش‌های جالبی برای نگهداری موسیر تازه پرداخته‌ایم تا با این روش‌ها بتوانید مدت زمان طولانی‌تری موسیرهای خریداری شده را نگهداری کنید بدون اینکه خواص خود را از دست بدهند.

موسیر، به طور روزانه استفاده های فراوانی دارد. وجود موسیر در سالادها و ترشی‌ها، مانند سالاد گوجه فرنگی و سالاد آووکادو، طعم بی نظیری به آن میبخشد. همچنین میتوان آن را کاراملی کرد و از آن، به عنوان یک افزودنی فوق العاده خوشمزه در برگرها و ساندویچ ها بهره برد. یا حتی کافیست چند موسیر را داخل سوپ سبزیجات گرمتان بریزید تا از عطر و طعم بی‌نظیر آن شگفت زده شوید!

چگونه موسیر را برای استفاده آماده کنیم؟

موسیر را میتوان مانند پیاز به روش های مختلفی آماده کرد. بنابراین مرحله اول از بین بردن پوست است. انتهای موسیر را بریده و پوست آن را جدا کنید. بسته به کاربرد مورد نظر شما برای موسیر، آن‌ها معمولاً به صورت نازک برش خورده، خرد یا ریز خرد میشوند.

چگونه موسیر را در پخت و پز استفاده کنیم؟

موسیر را میتوانید برش داده یا خرد کرده و با روغن زیتون یا کره و سیر تفت دهید تا به عنوان پایه‌ای برای سوپ‌ها، سس ها، مخلوط‌های شیرین استفاده شود.

طریقه شیرین کردن موسیر تازه

موسیر تازه را پوست بگیرید، حلقه حلقه کنید و به مدت 24 ساعت درون آب بگذارید و آبش را به طور مرتب تعویض کنید. معمولا دو تا سه بار در 24 ساعت کافیست اما بهتر است پس از انجام موارد گفته شده طعم موسیر را بچشید. اگر شیرین شده بود یعنی موسیرها برای استفاده آماده هستند اما اگر همچنان تلخ و تند بود باید مدت بیشتری در آب بماند تا کاملا شیرین شود. موسیر را بعد از شیرین کردن میتوانید خشک کنید تا نگهداری از آن راحت‌تر شود و برای هربار استفاده موسیرها را در آب بگذارید تا نرم شوند.

نحوه استفاده از موسیر تازه

چندین راه برای طرز تهیه موسیر تازه جهت استفاده در انواع غذاها و دسرها وجود دارد که عبارتند از:

ماست و دوغ:

از موسیر تازه میتوان برای تهیه ماست موسیر و طعم دهنده دوغ استفاده کرد.

ترشی:

برای آماده کردن ترشی موسیر، می‌توان هم از موسیر تازه و هم از موسیر خشک استفاده کرد.

بورانی بادمجان با موسیر
کوکو سیب زمینی با موسیر
مارمالاد موسیر:

اگر شما فردی خوش‌ خوراک باشید؛ قطعاً عاشق مارمالادِ موسیر خواهید شد. اگر موسیرهایتان مدت زیادی مانده و ممکن است طی چند روز آینده شروع به پوسیده شدن کند؛ میتوانید از آن‌ها برای این منظور استفاده کنید. میتوانید این مربای خوشمزه را برای صبحانه با گیاهان دیگر مخلوط کنید و یا برای میان وعده عصرانه، آن ‌را روی نان تست خود بمالید و میل کنید.

طرز تهیه موسیر خشک

در مرحله اول باید موسیر‌ها را به خوبی بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. حالا موسیرها را به صورت ورقه‌ای در قطر دو میلیمتر برش بزنید. ورقه‌های موسیر را ۲۴ ساعت در آب قرار دهید به گونه‌ای که آب تا روی ورقه‌ها بیاید و هر 4 ساعت آب آن را عوض کنید. در این مرحله ورقه‌ها را از آب بیرون آورده بر روی پارچه‌ای نخی و پاکیزه ریخته و رو به روی نور خورشید، باد کولر و یا پنکه قرار دهید. تقریباً ۵ روز به موسیر‌ها وقت دهید تا کاملاً خشک شوند.

نحوه استفاده از موسیر خشک

چندین راه برای استفاده از موسیر خشک‌ شده وجود دارد که عبارتند از:

استفاده برای ادویه

یکی از راه‌هایی که میتوانید از موسیر خشک استفاده کنید، پودر کردن این گیاه معطر است. میتوانید ورقه‌های خشک شده موسیر را در آسیاب بریزید و پودر کنید. سپس آن را به صورت ادویه مورد استفاده قرار دهید.

استفاده برای ترشی مخلوط

یکی دیگر از راه‌های استفاده از موسیر خشک، اضافه کردن آن به ترشی مخلوط است. در کنار سیر و پیاز و سایر سبزیجاتی که در ترشی مخلوط میریزید، موسیر هم می‌تواند طعم فوق‌العاده‌ای به ترشی مخلوط ببخشد.

طرز نگهداری و استفاده از موسیر

استفاده برای درست کردن ماست موسیر

یکی از پرکاربردترین راه‌های استفاده از موسیر خشک، ترکیب آن با ماست است که قطعا با آن آشنایی کامل دارید. ماست یک محصول لبنی با طبع سرد است که در روزهای سرد پاییز و زمستان به دلچسبی روزهای گرم نیست. اما شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری موسیر آن را به یک دسر فوق‌العاده خوش‌طعم تبدیل کنید.

مطلب پیشنهادی : آشنایی با خواص ماست موسیر

نحوه نگهداری موسیر:

1-سبدهای آویز

ذخیره مقدار زیادی موسیر در یک سبد آویز، یکی از بهترین روش‌ها برای تازه و سالم نگه داشتن آن‌ها است. میتوانید از یک سبد با جنس پارچه ضخیم نفوذ‌ناپذیر استفاده کنید. سبد قلاب بافی که از طناب ساخته شده، میتواند انتخاب خوبی باشد. استفاده از سبدهای آویز برای نگهداری از سبزیجات کوچک، روش فوق العاده‌ای است که آنها را از شر جانوران موذی داخل آشپزخانه نیز مصون می‌دارد. این روش بسیار راحت و پرکاربرد است، زیرا معمولاً این سبدها در ارتفاع قابل دسترسی آویزان میشوند به راحتی میتوان از موسیرها استفاده نمود.

2-کیسه‌های توری:

کیسه‌های توری، یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای نگهداری موسیر و پیاز تازه چیده شده است. علاوه بر راحتیِ استفاده از آن‌ها برای در دست گرفتن و جابه‌جا کردن، تقریبا در همه مغازه‌ها وجود دارند و قابل دسترس‌اند و برای تهیه یک کیسه توری برای ذخیره کردن موسیرهای خود به مشکل برنخواهید خورد. استفاده از کیسه‌های توری که از فلز یا سیم ضخیم ساخته شده باشد، بهتر است، چون میتواند حجم بیشتری از موسیرها را به صورت دسته‌ای نگه دارد. ویژگی این کیسه‌ها، وجود سوراخ‌های بسیار ریز آن است که علاوه بر حفظ تازگی موسیرها، از افتادن آن‌ها به بیرون جلوگیری میکند. اگر عادت دارید که بصورت هفتگی خرید کنید، بهترین پیشنهاد برای تازه نگاه داشتن موسیرهایتان، استفاده از این کیسه‌هاست. این کار همچنین انتقال موسیرها را از فروشگاه مواد غذایی تا خانه بسیار راحت میکند.

3-کیسه‌های زیپ لاک (Ziploc Bag):

اگر موسیرهای شما در ظروف پلاستیکی، جای زیادی را در یخچال اشغال میکند، روش دیگر نگهداری از آن‌ها استفاده از کیسه‌های زیپ لاک است. نگهداری موسیرها در کیسه‌های زیپ لاک، نه ‌تنها آشپزخانه و یخچال شما را بسیار منظم و مرتب جلوه میدهد، بلکه فضای بسیار کمی را نیز اشغال میکند. درِ این کیسه ها به خوبی سفت و بسته میشود و احتمال خراب و فاسد شدن موسیرها، بسیار کم است.

4-پاکت‌های کاغذی قهوه‌ای:

میتوان موسیرها را داخل پاکت‌های بزرگ کاغذیِ قهوه‌ای رنگ نگهداری کرد. حمل و جابجایی این پاکت‌ها بسیار آسان است و موسیرها هرگز رنگ و شادابیِ خود را از دست نخواهند داد. ماده استفاده شده در ساخت این پاکت‌ها باعث میشود هر ماده غذایی را داخل خود تازه و خالص نگاه دارند. به همین دلیل است که اغلب گوشت و مرغ‌هایی که از فروشگاه تهیه میکنید، داخل این پاکت‌ها بسته‌بندی شده‌اند. زیرا گوشت با وجود داشتن پوشش محکم و درعین حال نازک خود، خیلی زود فاسد میشود. اگر میخواهید موسیرهای خود را درون ظرفی قرار دهید که هوا در آن به خوبی جریان پیدا کند، پاکت‌های کاغذی ایده خوبی است.

5-گونی:

یکی دیگر از عالی‌ترین روش‌ها برای نگهداری موسیر، گونی است. اگر وسیله‌ای سازگار با محیط زیست را برای ذخیره مواد غذایی خود ترجیح میدهید، گونی‌ها فوق العاده هستند؛ زیرا مقدار کربن بسیار کمی در ساخت آن‌ها بکار رفته است. گونی‌ها بسیار بادوام و محکم هستند و میتوانید چندین و چند بار به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. گونی‌ها گزینه‌ بسیار مناسب‌تری نسبت به کیسه‌های پلاستیکی هستند.

6-محفظه‌های آشپزخانه:

اگر به دنبال روش ساده‌تری برای تازه نگاه داشتن موسیر هستید، می توانید به راحتی از محفظه‌های آشپزخانه خود استفاده نمایید. این محفظه‌ها را میتوان به بالای دیوار و یا کمی بالاتر از سطح زمین نصب کرد. با ریختن همه موسیرها، پیازها و سیرهای خود داخل این محفظه‌ها، از سهولت و دسترسی راحت آن‌ها لذت ببرید.

7-نوارهای خشک شده:

بافته‌ها یا نوارهای خشک، یک روش سنتی برای حفظ و نگهداری موسیر است. در این روش بسیار ساده، ریشه‌های موسیر را بهم گره زده، مانند یک نوار بهم تابیده درمی‌آورند و در آشپزخانه یا زیرزمین انبار میکنند. با این کار، طراوت و شادابی موسیرها برای مدت طولانی حفظ خواهد شد. موسیرهای بافته شده بسیار زیبا هستند و علاوه برآن، گردش بهتر هوا در آن‌ها به خوبی اتفاق می‌افتد. اگر نمیخواهید از موسیرهای خود بلافاصله استفاده کنید، موسیرهای بافته شده را در مکانی تاریک و خنک نگاه دارید تا طراوتشان به خوبی حفظ شود.

طرز نگهداری و استفاده از موسیر

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Call Now Buttonتماس جهت خرید انواع موسیر