موسیر

موسیر و شناخت آن

 

موسیر از گیاهان کشور است که مزه آن به سیر نزدیک است. و برعکس سیر بوی بد نمی دهد. و در کنار غذا گذاشته می شود و از آن برای معطر کردن در دوغ و ماست استفاده می شود.موسیر و سیر از یک خانواده هستند، گل های بنفش و برگ های باریک جزو ویژگی های آن است.ریشه این گیاه مانند پیاز به بخش های مختلف مجزا می شود. گیاه موسیر جزو گونه هایی است که بهترین نوع آن رنگ قرمز مسی است. معمولا  بوی تند و تیز سیر را ندارد؛ زیرا موادی مانند آلیسیندر در آن وجود ندارد و با استفاده از آن دهان بوی بد نمی گیرد.ملایم تر از سیر است.زمانی می توان از موسیر به عنوان چاشنی غذا استفاده کرد که آن را در آفتاب خشک کرد.در زمستان برای درمان سرماخوردگی های متعدد و ویروس های مختلف از موسیر و سیر استفاده می کنند. در ادامه راجع به فواید درمانی موسیر و مضرات آن و هم چنین نحوه ی نگهداری موسیر بیشتر خواهیم گفت.

 

فواید درمانی موسیر

 

  • ویژگی آنتی اکسیدانی: از مواد آنتی اکسیدانی آن، آلیسین است. که هم در پیاز و هم در سیر وجود دارد و به کاهش جهش سلولی کمک می کند.
  • فواید در گردش خون: به بهبود جریان خون در بدن کمک می کند. پتاسیم و آهن موجود در آن باعث تولید و افزایش گلبول قرمز و رفع کم خونی می گردد.
  • بهبود کارکرد مغز: موسیر دارای مواد معدنی، ویتامین ها و آمینو اسیدهایی است که کارکرد مغز را بیشتر می کنند.
  • برای کاهش فشار خون: ویتامین ها، با تنظیم واکنش هورمونی به عملکرد هیجانی مغز کمک فراوانی می کند. موسیر دارای آمینوباتیک و اسید گاما است که انتقال دهنده عصبی است و در کاهش استرس مؤثر است.
  • جهت کاهش وزن: به دلیل کم کالری بودن برای استفاده روزانه مناسب است.
  • جلوگیری از دیابت: هیپوگلیسمی و فوتو شیمیایی از ویژگی های آن است که قابلیت کنترل دیابت را دارند. برای بهبود حساسیت انسولین و کنترل گلوکز خون کمک می کنند.
  • کاهش پوکی استخوان: دارای موادی همچون کلسیم و ویتامین D است که استخوان های ما را سالم نگه می دارد.
  • پوست سالم: گوگرد موجود در موسیر از پیری جلوگیری می کند. همچنین گوگرد باعث رفع تجمع سلول های مرده پوست می شود. و برالتهاب و حساسیت های پوستی اثر می گذارد.
  • کمک به سیستم دفاعی: دارای موادی است که ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد و از عفونت جلوگیری می کند.
  • رشد بهتر مو ها: موسیر برای رشد مو مفید است چرا که گردش خون پوست سر را زیاد می کند و از این طریق مو را تقویت می کند.

مواد مغذی موسیر:

موسیر حاوی پتاسیم، آهن، پروتئین، اسید فولیک، فیبر رژیمی و ویتامین C است.

ماست موسیر

کمتر کسی پیدا می شود که ترکیب بی نظیر ماست و موسیر و چیپس را امتحان نکرده باشد. این ترکیب زمانی که با فلفل سیاه و نمک مخلوط شود بسیار لذیذ و خوشمزه می شود.

همچنین یک چاشنی بسیار خوشمزه است که در کنار بیشتر غذا ها استفاده می شود.

دارای مواد معدنی و مغذی است که برای سلامتی مفید هست. مانند آهن، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم و… . از جمله خواص آن می توان به از بین بردن علائم آلرژی، پایین آمدن قند خون و سلامت قلب اشاره کرد.

ماست طبع سردی دارد و طبع موسیر به دلیل گرم و خشک بودن می تواند ترکیب مناسبی باشد.موسیر

مضرات

استفاده بیش از حد ماست موسیر در بعضی موارد ممکن است عارضه ها و زیان هایی به وجود آورد.

استفاده بی رویه از ماست موسیر باعث به وجود آمدن این علائم می شوند که عبارت اند از بالا آمدن اسید معده، تحریک پذیری روده ، داشتن سردرد،  واکنش های آلرژیک مانند مشکلات پوستی، قرمزی، خارش چشم و آسم.

کسانی که بیش از حد از ماست موسیر استفاده می کنند دچار مضراتی می شوند؛ از جمله سر درد، رفلاکس معده، سندرم روده تحریک پذیر، واکنش های آلرژیک، حساسیت های پوستی، خارش چشم اشاره کرد.

نحوه نگهداری

  1. کیسه های توری: کیسه های توری، یکی از روش های مرسوم برای نگهداری موسیر است. این کیسه ها در مغازه ها موجود و قابل دسترس اند.این کیسه ها بهتر است از فلز یا سیم ضخیم ساخته شده باشد و آن را می توان از پشت در آشپزخانه آویزان کرد.از ویژگی این کیسه ها، وجود سوراخ هایی است که باعث تازه تر ماندن موسیر ها می شود و از بیرون افتادن آن ها جلوگیری می کند .
  1. کیسه های زیپ لاک: می توانید موسیر خود را در کیسه های زیپ لاک بگذارید تا جای زیادی نگیرد و این کیسه ها را در فریزر نگه داری کنید.در این صورت به راحتی می توانید این کیسه ها را از فریزر خارج کنید و از آن استفاده کنید. همچنین مانند ظروف پلاستیکی یخ زدگی زیادی هم ندارد.
  1. مارمالاد موسیر: تهیه مارمالاد از موسیر، بهترین روش برای خوشمزه کردن طعم آن است. این مربا را می توانید برای صبحانه میل کنید.
  2. ظروف پلاستیکی: نگهداری در ظرف های پلاستیکی تازه و ترد ماندنشان را تضمین می کند. در هر صورت نگهداری آهن ها داخل این ظرف ها باعث می شود که موسیر ها در بهترین حالت خود حفظ شوند.
  3. سبد های آویز: استفاده از این سبد ها باعث می شود تا موسیرها را از دست جانوران موذی داخل آشپزخانه سالم نگه داریم.نگه داری تعداد زیادی موسیر در یک سبد، روش خوبی است برای اینکه آن ها سالم و تازه بماند. می توانید از سبدی با جنس پارچه نفوذ ناپذیر استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید.

انواع موسیر

خاکستری فرانسوی: این نوع به دلیل خاکستری بودن پوست آن معروف است.

جرسی: مزه مشابه موسیر فرانسوی دارد و به طور معمول در بازار از این نوع پیدا می شود.

ویژگی ها:
  • داخل آن به رنگ بنفش و سفید است.
  • ساختار آن شبیه سیر است و چندین بخش دارد.
  • اندازه آن ها کوچک است.
  • پوست آن خیلی نازک بوده و رنگ آن صورتی است.

 

مخاطبان عزیز ممنون هستیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. لطفا نظرات خود را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

برای آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

منبع:صفحات وب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Call Now Buttonتماس جهت خرید انواع موسیر