موسیر خشک را چگونه استفاده کنیم؟

کاربرد انواع موسیر خشک؟

مانند سیر، تره فرنگی و پیاز، موسیر نیز یک نوع سبزی طعم‌دهنده است. موسیر گیاهی است از خانواده سیر و پیاز که در طب سنتی به عنوان داروی گیاهی از آن استفاده میشود و در پاسخ به این سوال که موسیر خشک را چگونه استفاده کنیم؟ هم باید گفت با توجه به نوع کاربرد آن در انواع محصولات غذایی مانند انواع ترشی ها و یا ماست موسیر و غذای های محلی، طرز استفاده از آن متفاوت است. موسیر خشک در انواع مختلف مثل موسیر خشک پلاک، موسیر پرک شده و پودر موسیر عرضه میشود. پودر موسیر خشک هم معمولا به عنوان ادویه در انواع غذاها مورد استفاده قرار میگیرد. با خرید موسیر خشک که حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان، فلاونوئید هایی مانند کورستین، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مهم از جمله گوگرد، پتاسیم و منگنز است، میتوانید اکثر ویتامین های بدن خود را تامین کنید. موسیر از زمان های قدیم در آسیا و خاورمیانه یک محصول رایج بوده است و در زمان جنگ های صلیبی در قرن یازدهم به اروپا برده شد.

امروزه موسیر هم در آشپزخانه‌های منازل و هم در رستوران‌ها یکی از مواد اصلی است. چند گونه مختلف از موسیر وجود دارد. رایج ترین آنها موسیر جرسی و موسیر خاکستری فرانسوی هستند. موسیرهای جرسی چاق و گرد هستند. در حالی که موسیرهای خاکستری فرانسوی کمی کوچکتر و بلندتر با پوست خاکستری رنگ هستند. موسیر فرانسوی خاکستری انتخاب بسیاری از سرآشپزهای رستوران است اما موسیر جرسی در بیشتر سوپرمارکت و یا فروشگاه های گیاهان دارویی (عطاری) به راحتی در دسترس است.

موسیر چیست؟
چگونه یک موسیر باکیفیت را تشخیص دهیم؟

    • موسیرهایی که کوچکتر هستند نسبت به آنهایی که اجازه رشد طولانی تری دارند، شیرین تر و از نظر تندی کم شدت تر هستند.
    • یک موسیر با کیفیت دارای جرم حجمی (چگالی) بالاتری است. یعنی اگر دو موسیر هم اندازه را در نظر بگیریم، موسیر باکیفیت تر دارای وزن بیشتریست.
    • یک موسیر با کیفیت باید سخت باشند. موسیرهای بیش از حد رسیده است، نرم یا دارای نواحی تیره است که در زیر پوست کپک شروع میشود. بنابر این موسیری که نرم باشد دارای کیفیت مطلوبی نیست.

چگونه موسیر را آبگیری کنیم

  1. ریشه را از موسیر جدا کنید.
  2. موسیر را خوب بشویید و آن را خشک کنید.
  3. حلقه ها یا تاس را برش بزنید.
  4. روی سینی‌های آب‌گیری پخش کنید.
  5. در دمای 125 درجه فارنهایت یا 52 درجه سانتیگراد به مدت 10 الی 14 ساعت خشک کنید.

تا دو سال میتوانید موسیر های خشک شده را در ظرف دربسته نگهداری کنید.

طرز استفاده از موسیر خشک

خیساندن موسیر خشک

اگر می‌خواهید آن‌ها را به سالاد یا غذای خشک دیگری اضافه کنید، می‌توانید ابتدا آن‌ها را کاملاً با آب بخیسانید و بگذارید حدود 5 دقیقه بماند و سپس مایع اضافی را تخلیه کنید. اگر میخواهید از آن مانند موسیر تازه استفاده کنید و یا آنها را در روغن زیتون یا کره تفت دهید، توصیه میکنیم مدت زمان بیشتری آن ها را در آب قرار دهید.

استفاده از موسیر خشک

استفاده از موسیر خشک خرد شده در پخت نان، مرغ، ماهی، املت، پاستا، برنج، سالاد، سس سالاد، سس، سوپ، استیک و غذاهای سبزیجات محبوبیت بیشتری دارد. چندین دستور غذای مورد علاقه ما با استفاده از موسیر خشک سوپ تورتلینی سوسیس، مرغ پروانسالی و مرغ ساتی است. موسیر خشک به خوبی با مارچوبه، پنیر بز، لوبیا سبز، هالاپینو، قارچ، آناناس، اسفناج و گوجه فرنگی جفت میشود. موسیر خشک در ترکیب با ریحان، فلفل سیاه، سیر، زنجبیل، پیاز، جعفری و ترخون خوب عمل میکند.

هنگامی که موسیر به صورت خام استفاده میشود، طعم بی نظیری به غذا میدهد. سعی کنید مقداری موسیر ریز خرد شده را به وینیگرت اضافه کنید. موسیر کاملاً با گوجه فرنگی های شیرین و رسیده تابستانی جفت میشود. همچنین میتوانید آنها را خیلی نازک برش دهید و مستقیماً به سالاد اضافه کنید. تقریباً همیشه میتوان آنها را جایگزین پیاز قرمز خام در دستور العمل هایی کرد که میخواهید طعم پیاز را ملایم تر کنید.

البته علاوه بر استفاده از موسیر به صورت خام، در بعضی از دستورالعمل ها به صورت پخته شده یا سرخ شده نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال، میتوانید مقداری موسیر، قارچ و سیر ریز خرد شده را با کره یا روغن زیتون تفت دهید. یا در بعضی غذا ها موسیر سرخ‌شده را امتحان کنید.

طرز استفاده از موسیر خشک

سایر موارد مصرف موسیر خشک

  • در غذا هایی که از پیاز خشک استفاده میکنید، موسیر را میتوان جایگزین کرد.
  • با خیساندن موسیر خشک آن را به صورت خام استفاده کنید.
  • داخل سوپ، خورش، کاسرول وروی پیتزا و غیره بریزید.
  • استفاده از آن در تهیه ماست موسیر

طرز تهیه ماست موسیر

برای درست کردن این ماست خوشمزه و پرطرفدار باید ابتدا به مقدار لازم(حدود 500 سی سی) ماست چکیده تهیه کرد. سپس یک قاشق چایخوری یا سه چهارم قاشق چای خوری پودر موسیر داخل آن میریزیم. سپس از کمی موسیر خشک در آن استفاده و اگر دوست داشتید کمی هم فلفل به آن اضافه کنید و هم بزنید. حالا ماست موسیر ما آماده است.

طرز استفاده از موسیر خشک در ترشی

ابتدا چند مرتبه (سه بار یا بیشتر) موسیر را داخل آب میگذاریم و بعد از مدتی آن را آبکش میکنیم. سپس آن را کاملا خشک کرده و داخل ظرفی میریزیم. بعد سرکه، نمک و فلفل (به مقدار دلخواه) را به آن اضافه میکنیم و میگذاریم تا ترشی ما خوب و کامل آماده شود. نکته: حتما از قبل جوانه های موسیر ار از آن جدا کرده و بعد داخل ظرف بریزید.

ترد کردن موسیر

برای ترد کردن موسیر درست همانند روش پیاز داغ درست کردن عمل میکنیم. در ابتدا روغن را داخل ماهیتابه میریزیم تا به دمای مورد نظر برسد. هنگامی که حباب ظاهر شد، موسیر های اسلایس شده را داخل آن میریزیم. سپس هر وقت که احساس کردیم موسیر تردی مورد نظر را به دست آورده است، آن را خارج کنید. از موسیر سرخ شده ترد روی سوپ، سالاد، گوشت، سبزیجات، پوره سیب زمینی یا سایر سبزیجات پوره شده میتوان استفاده کرد. همینطور هرجایی که از پیاز داغ برای خوش طعم کردن غذای خود استفاده میکنید میتوانید از موسیر خشک سرخ شده نیز استفاده کنید و از طعم فوق العاده آن لذت ببرید.

جمع بندی

موسیر خواص و فواید بسیاری دارد که میتوان از آن بهره مند شد. در کل استفاده از موسیر خشک میتواند به روش های متفاوتی از جمله استفاده خام آن در سالاد ها و یا انواع غذا های دیگر و همینطور همانند استفاده از پیاز انجام شود. همچنین در بعضی از دستوالعمل ها از موسیر خشک پخته شده و یا سرخ شده نیز استفاده میشود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Call Now Buttonتماس جهت خرید انواع موسیر